maandag 19 augustus 2013

Lezen, het zit in mijn bloed

Zoals de titel van dit bericht al doet vermoeden, wil ik het deze keer hebben over lezen. Ik had al vermeld dat lezen een zeer grote hobby is. Al sinds jonge leeftijd was ik geïnteresseerd in boeken en dat is eigenlijk nooit opgehouden.
Het goed en graag lezen, is ook iets dat ik wil doorgeven aan anderen. Niet alleen later in mijn eigen klasje, maar ook nu al. Dit doe ik door bijvoorbeeld voor te lezen aan mijn babysit-kindjes. Of ik gebruik een leuk verhaal of boek om een activiteit voor het werk in te leiden. Ik probeer ook mijn collega's te motiveren om voor te lezen of te vertellen voor de kinderen op het werk. En hierbij krijg ik veel hulp van mijn moeder.
Mijn moeder is lid van Stichting Lezen. Ze geeft regelmatig workshops 'Voorlezen' aan allerlei instellingen: scholen, bibliotheken, ... Ook op mijn werk, IBO De Speelclub, is ze al langs geweest om een workshop te geven.
Ze had een hele hoop boeken bij, voor kinderen van alle leeftijden. Deze waren uitgestald en mochten we even doornemen voor de workshop effectief van start ging. Het volgende uur kregen we uitleg over verschillende stappen die je best neemt voor je begint voor te lezen. Het eerste punt is dat je een goed boek moet kiezen. Hierbij moet je rekening houden met verschillende zaken:
- voor wie ga je voorlezen? Kleuters, kinderen van het lager onderwijs, jongens, meisjes, ...
- rond welk thema werk je?
-vind je het boek zelf interessant? Als je het zelf een leuk boek vindt, ben je meer gemotiveerd
-met welk doel ga je voorlezen? Om een activiteit in te leiden, om rust te brengen, om de kinderen even bezig te houden, ...
Vervolgens lees je het boek best een paar keer door. Zo raak je bekend met het verhaal, de personages, de prenten die er in staan. Je kan dan ook al een beetje letten op de manier waarop je het gaat vertellen, de intonatie die je gaat gebruiken, wanneer en hoe je de prenten gaat laten zien.
Voor mensen die nog niet zo bekend zijn met zelf voorlezen, kan je ook een testpubliek zoeken en het boek al eens voor die personen voorlezen. Zij kunnen je misschien nog tips geven om te verbeteren.
Dit moesten we zelf ook doen. We mochten een boek kiezen en het even doornemen. Daarna moesten we het voor onze collega's voorlezen. Nadien kregen we dan feedback van onze collega's.
Ikzelf heb veel aan deze workshop gehad. Het heeft me aan het denken gezet over manieren om voorlezen nog interessanter te maken. Zo heb ik een powerpoint-presentatie gemaakt van het boek 'Knuffel' van Jez Alborough. Dit is een prentenboek met weinig tekst.

De presentatie heb ik getoond aan kleuters van 2,5 tot 5 jaar op een grote witte muur. Ik zat achter hen en vertelde het verhaal dat bij de prenten hoort. Doordat alle kinderen de prenten duidelijk konden zien, waren ze ook veel rustiger dan anders. Normaal gezien heb je altijd wel een paar kinderen die de prenten niet goed kunnen zien en dan recht gaan staan, of heen en weer bewegen en zo de anderen storen. Dit was nu dus niet het geval.
Ook heb ik bij een ander verhaal muziekinstrumenten gebruikt om de geluiden die in het boek voorkwamen, na te bootsen. De kinderen waren zeer enthousiast.

Ik wil zeker nog nieuwe ideeën rond voorlezen ontdekken en uitwerken dus als iemand van jullie een ideetje heeft? Laat het me dan snel weten!

Groetjes,
Lien

Oh ja, als je nog wat informatie zoekt over Stichting Lezen, de site vind je hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten